Limburg: 2015 uitstekend jaar voor toerisme

Limburg: 2015 uitstekend jaar voor toerisme

Toerisme Limburg is zeer tevreden over de periode januari t/m augustus. Bijna 80% van de logies in Limburg hebben evenveel of meer gasten ontvangen dan in het topjaar 2014. Bijna 4 op 10 heeft zelfs een duidelijke verbetering ten opzichte van het jaar voordien. Eenzelfde verhaal bij de bezienswaardigheden in Limburg want 67% heeft beter gepresteerd dan vorig jaar.

Prachtige zomer

Limburg kende ook een enorm sterke toeristische zomer. Een spectaculaire 39% van de logieshouders geeft voor juli en augustus een stijging van het aantal gasten aan. Een positieve trend die zich weerspiegelt in alle vormen van logies: van hotels en B&B’s over kampeerlogies tot vakantieparken en -woningen. Wanneer we die tendens extrapoleren naar de hele sector, komen we op zo’n 1,2 miljoen overnachtingen voor juli en augustus alleen. Ook de attracties scoren goed. 83% van de uitbaters geeft aan dat deze zomer even goed of zelfs beter was dan die van vorig jaar. Zo tekende Domein Bokrijk 6% meer bezoekers op in zijn Openluchtmuseum en zelfs 7% meer in ‘De sixties’ waar de tentoonstelling ‘Muziek in De sixties’ loopt. Ook de Bokrijkdagen op zondag kenden meer bezoekers dan in 2014.

Er is meer dan alleen het goede weer

In deze positieve cijfers speelde het goede zomerweer natuurlijk een rol, net zoals de viering van 20 Jaar Fietsparadijs Limburg en druk bezochte evenementen zoals Pukkelpop en het WK BMX. Het was ook het eerste jaar dat Toerisme Limburg met instapcampagnes werkte: gezamenlijke marketingacties die logieshouders en private toeristische ondernemers de kans geven om tegen betaalbare prijzen hun marketingbereik aanzienlijk te vergroten. Zo relateerden bijvoorbeeld vakantiewoning Twinstone Lodge in Genk (+ 40%) en hotel Aldeneikerhof in Maaseik hun stijging specifiek aan de opgedreven publiciteit via instapcampagnes van Toerisme Limburg. Een andere reden voor de stijging werd ook gevonden in het nieuwe online boekingsysteem dat Toerisme Limburg onlangs lanceerde en waarvan ook kleinschalige logies gebruik kunnen maken.

En nu nog een goede nazomer

De zomerboekingen zijn goed voor één derde van alle overnachtingen in het jaar. “We mikken nu ook op een goed najaar. We zetten al een tijdje in op seizoensverlenging. Waarbij we Limburg profileren als een 365-dagen-per-jaar vakantiebestemming. Dat is ook nodig. 35,5% van onze logiesuitbaters ziet een toename van het aantal last-minuteboekers. Om op die ‘late beslissers’ in te spelen, moeten we continu top of mind zijn als dichtbijbestemming. Daarom pakken we dit najaar ook uit met tal van campagnes, zoals een nazomerbrochure, een actie rond de Limburgse mijnstreek en een campagne rond ons ruiter- en menroutenetwerk. Want Limburg heeft toeristen zoveel te bieden: het hele jaar rond,” besluit gedeputeerde Igor Philtjens.

Meer informatie: www.toerismelimburg.be

Als eerste onze promoties ontvangen?

Mis geen enkele van onze exclusieve aanbiedingen en last-minutes.

Deel deze info