Vignetten en beperkingen voor Europese steden

Vignetten en beperkingen voor Europese steden

In Europa zijn er nu reeds meer dan 200 steden en regio's die beperkingen opleggen aan voertuigen, hetzij door middel van een milieuvignet, door tolheffing of op een andere manier. We geven je hierbij een overzicht van drie steden of regio's die een grote impact hebben voor toeristen uit Nederland en België. Terloops kaarten we ook nog even de beloofde tolheffing in Duitsland en Vlaanderen aan.

BELGIË: L.E.Z.-zones

ANTWERPEN en Brussel nu, Mechelen en Gent in 2020

Elke grote stad heeft plannen om een lage-emissiezone in te voeren. Probleem is dat ze allemaal andere voorwaarden opleggen als de pionier Antwerpen. Heb je recht op een uitzondering dan is de registratie ook verschillend.
Antwerpen is gestart vanaf 1 februari 2017: op de complete binnenstad inclusief de Singel (dus niet op de ring)! Ook voor een deel op Linkeroever! En dat laatste brengt heel wat pendelaars in de problemen die de overbezette P+R-parkings willen gebruiken op Linkeroever! Een duidelijk plan lees je op Slimnaarantwerpen.be.
Brussel is officieel gestart op 1 januari 2018 maar boetes werden er pas uitgeschreven vanaf het najaar van 2018. Alle informatie over de LEZ-zone Brussel kan je nalezen op hun website

Aanduiding lage-emissiezone

Een L.E.Z.-zone is aangegeven met een verkeersbord (zie afbeelding bovenaan deze pagina). Dit is voor alle soorten voertuigen en ook buitenlandse, van toepassing. Er is geen sticker vereist. Men werkt met nummerplaatherkenning of voor buitenlandse voertuigen met registratie. Wie de zone toch zou binnenrijden met een niet-toegelaten voertuig zal een boete van 150 euro (in Antwerpen, 1ste overtreding) tot 350 euro (in Brussel, 1ste overtreding) moeten betalen.

Controle voertuigen, binnen- en buitenland

Een goed overzicht van de voertuigen die er toegelaten zijn lees je telkens op hun websites (zie hoger). Controle gebeurt dus aan de hand van de nummerplaat, volledig automatisch voor Belgische en Nederlandse voertuigen in Antwerpen en alleen voor Belgische voertuigen in Brussel.
Wanneer is het van toepassing? ALTIJD, elke dag en op elk uur. 
Wat met buitenlandse voertuigen? Behalve Nederlandse voertuigen in Antwerpen, moeten alle andere met buitenlandse nummerplaat zich registreren op de website van hetzij Antwerpen of Brussel en dan mogen ze ook gratis binnen, als het voertuig ten minste aan de voorwaarden voldoet. De registratie moet per stad gebeuren, dus een registratie in Antwerpen is niet geldig in Brussel.

Wil je zich verdiepen in de wetgeving? Klik dan hier.

FRANKRIJK: ZCR-zones

Ook in Frankrijk is men gestart met een milieuvignet in te voeren. Vanaf 2017 is het voor buitenlandse voertuigen verplicht. Lees er alles over op onze aparte pagina.

DUITSLAND

Het milieuvignet in Duitsland is al bij heel veel mensen bekend. Alle info en tips lees je op onze pagina 'Milieuvignet Duitsland'.

Nog meer steden

Het is niet de bedoeling van de auteur om een compleet overzicht te geven van alle beperkingen in Europa. Kopenhagen, Lissabon ... hebben ook een milieuzone. In Londen is er een tolheffing. Dat is ook het geval voor Bergen (NO), Porto ... In Italië hebben veel steden een beperkte toegang, de ZTL-zones waarvan deze van Firenze de meest bekende is. Voor een compleet overzicht verwijzen we graag naar de Europese wegenpagina van VAB

TOLHEFFINGEN OP KOMST

Wat met de beloofde tolheffing in Duitsland?

Die is geannuleerd in 2017. Door protesten van de grensregio's in Duitsland en buitenlandse organisaties heeft de regering de maatregel definitief begraven. Finaal zou de kost voor de verkoop van de vignetten duurder zijn geweest dan de opbrengst. Nederland heeft een heel belangrijke rol gespeeld in het vernietigen van deze maatregel. En dat beloven ze ook te doen bij een kilometerheffing in Vlaanderen.

Wat met het beloofde rekeningrijden in Vlaanderen / België?

Er is één zekerheid: dit gevoelig thema is voor na de verkiezingen van 2019. Politici van vele partijen, beroepsfederaties en drukkingsgroepen zijn van mening dat dit de enige oplossing is van het fileprobleem en zijn voorstander voor het systeem van rekeningrijden. 

Wat is rekeningrijden? Afhankelijk van het uur, de dag en de route zou het basistarief stijgen of dalen. Men kan daaraan ook het type voertuig verbinden. Een elektrische auto zou van een lager tarief kunnen genieten of zelfs vrijgesteld worden op bepaalde momenten / wegen. Rekeningrijden zou voor elk type weg zijn. Doel: de mensen doen kiezen voor andere vervoermiddelen en andere tijdstippen. 

En wat zijn nu de problemen? Nagenoeg iedereen zal dit ervaren als een extra belasting. Het is dus niet eenvoudig om iedereen daar warm voor te maken, vooral omdat de alternatieven op het vlak van openbaar vervoer heel summier zijn voor wie op het platteland woont. Het is zeer twijfelachtig dat Vlaanderen deze tolheffing alleen zal invoeren, net zoals bij de vrachtwagens hebben ze ook Brussel en Wallonië nodig en die staan er echt niet op te wachten. Men is er ook nog niet uit hoe dat de registratie moet gebeuren van de gereden kilometers (wellicht met een OBU-bakje in het voertuig). En wat met de buitenlandse voertuigen?

In België alleen zijn er meer dan 7 miljoen voertuigen die gaan moeten uitgerust worden met zo'n OBU-bakje (On Board Unit), kostprijs ca. 150 euro incl. installatie. Nu al bekend voor het vrachtverkeer. Wat gaan we doen met de buitenlandse voertuigen? We kunnen toch niet vragen dat een toerist zo'n bakje koopt vooraleer België binnen te rijden? Is een vignet voor buitenlandse voertuigen dan een haalbare kaart? Zal dit dan aan hetzelfde tarief zijn als iemand met zo'n OBU-bakje?

Wanneer? Politici maken zich sterk dat ze de beslissing gaan nemen na de verkiezingen van 2019, dus in 2020. Dan moet er een aanbesteding uitgeschreven worden voor de technische installaties, controles en backoffice. Producenten van OBU's moeten de technische gegevens krijgen voor de productie van miljoenen bakjes. En er moet voldoende tijd voorzien worden voor de installatie in die 7 miljoen voertuigen. Startdatum 2024 of 2025 suggereert de minister (eind 2018). 

Maar ... er gaan heel veel juridische tussenkomsten zijn die ook die datum niet haalbaar maken. Binnenlands toerisme en het grensoverschrijdend weekendtoerisme zal zeer zware klappen krijgen. Een weekendje is nu standaard 2 overnachtingen (vrijdag en zaterdag), als het verkeer op vrijdagnamiddag (zwaarste spits) hoge tolheffing zal moeten betalen dan zullen de mensen op zaterdagmorgen vertrekken en verkopen de hotels maar één nacht meer ipv twee. Dagtoerisme zal ook zware hinder ondervinden want een ritje van Limburg naar de zee zal tientallen euro's extra kosten. 

Belangengroepen en sectoren gaan alle juridische middelen uitputten om deze belasting ongedaan te maken. Ook vanuit het buitenland zal er zeer grote weerstand zijn, vooral vanuit Nederland. Bovendien zal er steeds een verschil zijn tussen een binnen- en buitenlands voertuig. Stel dat buitenlanders een vignet moeten aankopen en ze voor 2,5 euro een weekendje in België kunnen rondrijden. Een Belg wil diezelfde afstand doen met zijn OBU-bakje en moet veel meer betalen. Voor een weekendje Ardennen zou dat voor een Antwerpenaar 15 euro kosten (simulatietarieven laatste test). Puur discriminerend dus, hoe zou de Raad van State daarop reageren? Er staan ons dus nog boeiende tijden te wachten ...

Update van deze pagina: 27 december 2018, wil je extra informatie klik dan op een van de bovenstaande links. Wens je een reactie te mailen naar de redacteur, mail dan naar [email protected]

Als eerste onze promoties ontvangen?

Mis geen enkele van onze exclusieve aanbiedingen en last-minutes.

Deel deze info