Tips voor het bestellen van een vignet
Vooraf neem je best een scan van voor- en achterzijde van je 'Kentekenbewijs'. Het moet in jpg of png zijn en mag niet zwaarder zijn dan 400kb, je zal dus wat voorbereidingswerk hebben, je mag wel twee bestanden doorsturen (voorkant en achterkant).
Informatie en aanvraag via https://www.certificat-air.gouv.fr .
Voor buitenlandse voertuigen kan dit het best via deze directe link
Online bestellen
Gebruik daarna deze directe link, vink de 2 blokjes aan onderaan de pagina en klik op 'suivant'.
Klik vervolgens op de '+', je krijgt dan een pop-up scherm waarbij je je gegevens moet invullen.
De eerste lijn is de nummerplaat, vervolgens wanneer het voertuig is ingeschreven op die nummerplaat en dan of het om een particulier voertuig gaat. Heb je een diesel dan is de keuze van brandstof vrij evident maar met benzine is dat niet het geval. Heb je de Franse versie dan is het 'essence', heb je de Engelse versie dan is het 'petrol'. De andere lijnen spreken voor zich.
Niet op tijd besteld of geleverd?
De wachttijd op een vignet kan inderdaad oplopen tot 3 weken, maar na 24 uur kan je al in Parijs rijden. Ongeveer 24 uur na je aanvraag krijg je een mail met een pdf-factuur, daar zie je al een screenshot van je vignet. Print die pdf en leg die duidelijk leesbaar op je dashboard aan de voorruit.
Waar en wanneer milieuvignet verplicht in Parijs vanaf 1 juli 2019
Het is verboden om Parijs nog binnen te rijden zonder de juiste sticker, van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur, ook voor buitenlandse voertuigen. En dat is zo voor het centrum, de ring (BP) en de 49 gemeenten rond het centrum van Parijs. Dit betekent dus dat je zelfs bij het doorkruisen van Parijs, op weg naar het zuiden of de westkust, via de Boulevard Périphérique (BP) zo'n milieusticker Crit'Air moet aangebracht hebben op je voertuig.
Vanaf 1 juli 2019 is het voor diesels met de milieucode 0, 1 en 2 volledig verboden om op de BP en in de 49 gemeenten van Parijs te rijden. Wil je het centrum inrijden (binnen de BP) dan moet je minstens een euronorm 4 hebben (diesel). Let op, de boetes kunnen oplopen tot 375 euro (minimum 68 euro per inbreuk). Lees alle informatie in detail op de officiële website van Parijs.
Je moet alleen langs Parijs? Lees dan onze tips om Parijs zonder milieuvignet door of langs te rijden.
Wat als je voertuig alleen geparkeerd staat op de openbare weg binnen de zone zonder te rijden? Momenteel krijgen we daar geen antwoord op. Volgens de letter van de wet is het verboden maar is het niet de bedoeling om bij twijfel al boetes uit te schrijven.
Wat brengt de toekomst in Parijs?
Vanaf 2030 wil men alle voertuigen met een verbrandingsmotor in het centrum van Parijs verbieden. Dat is het gedeelte binnen de Boulevard Périphérique. Nu geeft men reeds subsidies aan de inwoners om over te schakelen op een elektrisch verplaatsingsmiddel.
Over enkele jaren (?) wil men alle bussen en autocars verbieden, behalve deze van het eigen openbaar vervoer. Ook de Flixbus, BlaBlaCar en andere moeten hun passagiers buiten het centrum afzetten. En daar zijn ook de toerismebussen bij. DUS geen rondritje meer met de bus, ook niet met de hop on hop off. Alleen bussen van het eigen netwerk mogen nog in het centrum rijden. Welk gebied? Dat binnen de Boulevard Périphérique. En dan? Iedereen zal dus moeten overstappen op het openbaar vervoer dus zwaar zal uitgebreid worden (zie hieronder). Is dit nieuw? Neen, reeds meer dan 15 jaar geleden wou een burgemeester al deze maatregel nemen. Maar dan moesten alle passagiers overstappen op bussen van Franse maatschappijen en dat is natuurlijk afgeschoten door Europa. Nu echter moeten de passagiers overstappen op het bestaande netwerk van het openbaar vervoer (metro, RER). Wanneer? De parkings moeten nog aangelegd worden, vergunningen nog aangevraagd, capaciteit openbaar vervoer nog aangepast ... en de nieuwe wetgeving moet nog goedgekeurd worden. Misschien tegen 2023?
Wat beloofd men? Een verdubbeling van de capaciteit van het openbaar vervoer met als paradepaardje de nieuwe 'Grand Paris Express' die iedereen vanuit de rand naar het centrum moet brengen.