Niet te missen in Haarlem
De Haarlemse Hofjes
De Haarlemse hofjes is een begrip. Rond een binnentuin staan huisjes, meestal niet te groot. Het is een fenomeen dat ontstond in de 17de eeuw. Toen toonden rijkere families hun groot hart door een deel van hun geld te spenderen aan woningbouw. Soms maar een paar, maar soms ook veel meer huisjes werden ten dienste gesteld aan bejaarde vrouwen, aan weduwen of vaak ook oude vrijsters. Mannen waren er dus taboe. Nu wonen er gewoon weer mensen zoals jij en ik. Ooit zijn het er 40 geweest, vandaag tel je er nog 22 en worden ze bezocht door de toeristen, alleen maar op weekdagen want de bewoners willen toch wel de weekends enkel voor zichzelf.
Frans Hals
Geboren in Antwerpen (1582) en gestorven in Haarlem (1666). Zijn beroep was kunstschilder. Met Rembrandt en Vermeer wordt hij in één adem genoemd als het over grootmeesters gaat uit de Gouden Eeuw. Hij schilderde vooral portretten (individu of groep) en zijn Schuttersstukken en Regentstukken zijn meesterwerken. Hij bleef schilderen tot zijn 80ste. In de Sint-Bavokerk ligt hij begraven. Het Frans Hals Museum beschikt over 12 originele werken. Soms komen er uit andere musea wereldwijd in bruikleen naar Haarlem. Hals staat bekend voor zijn impressionistische techniek avant la lettre. Hij kon meesterlijk de expressie, de 'beweging' van de persoon op een doek overbrengen. Meer over Frans Hals Museum op www.franshalsmuseum.nl
Vlaamse sporen
Inderdaad, in Haarlem kan je tal van Vlaamse sporen ontdekken. We helpen je ze te vinden. Zoek ze in de straten, op de Grote Markt, in een kerk. Op de vlucht voor Spaanse troepen (80-jarige Oorlog 1568-1648) kozen heel wat Vlamingen veiligheid in de Noordelijke Nederlanden. Zo belandde de Gentenaar Lieven de Key in Haarlem, architect van beroep. Hij zou meehelpen bij een gevel van de Sint-Bavokerk en had de toren van de Nieuwe Kerk laten bouwen. De Vleeshal op de Grote Markt is een ontwerp van hem. Hij tekende ook de plannen voor De Waag.
Ze staan allemaal op een rij op de gevel van het huis met nr. 26 in de Kruisstraat. Ze zijn de figuratieve personen met naam en faam die de eigenaar van de woning, een apotheker uit Brugge, graag op zijn gevel had zien staan uit liefde voor die historische belangrijke personen uit zijn geboortestad Brugge. Hij wou ermee een link leggen met Haarlem. Maar laat je niet misleiden. De gevel bevat dan wel veel historie, het gebouw is er 'maar' gezet in 1932.
Bier, strips, eettafels, barkrukken, ...
De titel zou je niet direct doen denken aan een kerk en tóch is dit het onderwerp. Haarlem bevat nog tal van kerken maar weinige zijn vandaag nog een gewone bidplaats. Er is wel nog ééntje op de Grote Markt, al kan je ze niet als een kleintje beschouwen, deze Grote Kerk of Sint-Bavokerk. Ze onderging al tal van aanpassingen waarbij Vlaamse architecten zich niet onbetuigd lieten (Evert Spoorwater, Lieven de Key). Frans Hals, één der bekendste kunstschilders uit de Gouden Eeuw, heeft hier zijn laatste rustplaats.
Geen gebeden of gezangen meer, geen kerkstoelen meer in de Jopenkerk maar brouwketels, barkrukken, eettafels, een cafétoog. De kerk stond leeg sedert 1975. Vanaf november 2010 zit hier de stadsbrouwerij waar het originele bier van de stad opnieuw wordt afgevuld of in de glazen vloeit.
Ook al niet echt doordeweeks zijn sommige glas-in-loodramen van de Bakenesserkerk. Normaal verwacht je heiligen, notabelen of een landschap, maar hier zijn het wel degelijk stripfiguren 'strips in lood' dus, die sommige ramen een moderne look geven.Het zijn overigens allemaal ontwerpen van striptekenaars uit Haarlem.